Sonntag, 25. Oktober 2009

Herfstnieuws

Hoi hoi allemaal,

Weeral een heel tijdje geleden en tijd om nog eens iets van mij te laten horen eh. Hier gaat alles prima in het noorden. Elke dag een beetje vroeger donker maar over de temperatuur mag ik niet klagen. Ben ondertussen al gewend aan het werk en kan mijne plan al wa trekken. Heb mijn eerste resultaten binnen dus jeej :) Deze week start ook de les voor het eerste vak da ik ga volgen. Da is drie keer in de week dus da reduceert mijne tijd voor labowerk natuurlijk ineens serieus. Dinsdag namiddag heb ik altijd zweedse les. Ondertussen heb ik al 4 lessen gehad en begin ik mijn eerste Zweedse gesprekken te hebben met de Zweden op de gang tijdens de geliefde koffiepauzes :) Heb een deal gesloten met mijne prof da ik tege de zomer ging proberen Zweeds te spreken. Eigelijk is alles heel gelijkaardig en het gemakkelijke is da de Zweden hun werkwoorden ni vervoegen. Alle personen hebben dezelfde vorm. Moeilijk is dan weer da de uitspraak van de woorden meestal totaal anders is dan ze worden geschreven. Heel veel vreemde klanken zoals å, ö, ä en dan spreke ze de o en de u ook anders uit. Dus veel Zweedse tv kijken en radio luisteren om de uitspraak te krijgen is de boodschap :) Maandag ga ik nog steeds klimmen met de collegas en ondertussen heeft Basti zich ook bij ons klimclubje aangesloten. Is wel leuk me de advanced leraar natuurlijk :) Maar ik ben doe het echt graag en heb ondertussen ook mijn eigen klimschoenen gekocht.
Ik ben ook al op veel zweedse feestjes geweest van mensen van onze gang. Gisteren was er een housewarming party van Hanna, mijne roomie opt werk en ook wel mijne Zweedse priveleraar tijdens de week:) Zij probeert altijd Zweeds me mij te spreken en leert mij ook wel veel. Vorige week was er een feestje van Johanna, een lid van ons klimclubje omnda zij haar licenciaatthesis had afgelegd. In Zweden leggen de doctoraatsstudenten na twee jaar een soort tussentijdse verdediging af. Stelt eigelijk ni zoveel voor, eerder een administratief akkefietje maar het belangrijkste gevolg is da er daarna een opslag van 300 euro volgt :)
Ben ondertussen ook op twee feestjes geweest van ganggenootjes die hun doktoraat verdedigd hebben. Die feestjes zijn echt fancy, ni vergelijkbaar met la Belgique. Iedereen in avondkledij, chique locatie,fancy eten,veel speeches, veel zingen (waar ik persoonlijk minder fan van ben), goeie drank en achteraf iedereen een beetje aangeschoten op de dansvloer. Gelukkig werd ik daarover op voorhand gebrieft zoda ik ni in mijn jeansbroek me sprotsloffen aankwam :)
Ook grappig da mijne prof meestal ook op die feestjes aanwezig is dus samen feesten met den baas zo wa eigelijk :)
Dit weekend was redelijk kalm. Gisteren ben ik gaan wintershoppen met Catherine, een Amerikaans meisje van mijne gang en heb nu voldoende kleren om de winter door te komen :)
Oh en heb een ticket naar huis geboekt over kerstmis voor twee weken dus hopelijk tijd genoeg om jullie allemaal terug te zien!
Hieronder volgen nog enkele fotos van activiteiten van da laatste maand. Zal er ook deze week is fotos opzetten vant labo en van mijne bureau. Hier is btw de link naar mijne webpage op de chalmers website. Binnekort zou daar een tekstje en mijne foto op moeten komen.
https://www.chalmers.se/chem/SV/amnesomraden/fysikalisk-kemi/personal
Tot vlug voor meer nieuws !
dada
Anke



Basti in de onderzeeër in het Maritim museum. We hadden gratis kaartjes dus zijn we de boten daar is gaan bezoeken.


Ik in een duikboot. Is allemaal mogal claustrofobisch.


En romantiek diep in de zee :)


Eindelijk terug in open lucht :)


Een oud Zweeds oorlogsschip op de achtergrond


Een overzicht over het museum


Paddenstoelen plukken met Bart en Maria in Svartedalen, een bos noordelijk van Göteborg


Een bezoek aan Lund, samen met Basti´s mama en zus. Lund ligt zuidelijk van Göteborg op ongeveer 3 uur rijden. Het is een kleine universiteitsstad, vergelijkbaar met Leuven waar de oudste unif van Zweden staat.


Een oud universiteitsgebouw in Lund :)


Basti en zijn mama en mijn rug :)

1 Kommentar:

  1. Tof om te lezen en zien dat het daar zo goed gaat!
    En romantiek diep in de zee...het is eens iets anders he!
    xxx

    AntwortenLöschen